Selaras dengan pasca permodenan Malaysia yang
kian mendaki ke arah kejayaan, pembangunan modal insan juga harus
digiataktifkan demi meneruskan lagi kecemerlangan taraf ekonomi negara. Namun,
tidak dapat dinafikan gejala sosial para remaja sedikit sebanyak telah meniti
ke arah gaung kerisauan para masyarakat. Antara gejala sosial remaja yang
semenjana parah adalah masalah ponteng sekolah. Terdapat
pelbagai kesan-kesan ponteng sekolah yang mampu memberikan dampak negatif kepada
pelbagai pihak ammnya pelajar itu sendiri,masyarakat mahupun guru.
Pelajar-pelajar yang ponteng sekolah akan mengalami
kemerosotan pencapaian akademik. Dipetik sebuah contoh nan teguh,
pelajar yang ponteng sekolah akan ketinggalan dalam proses pembelajaran dan
pengajaran yang digiatkan oleh guru di sekolah. Hal ini akan menyebabkan
pelajar itu tidak faham mengenai setiap titik penting di dalam pelajaran
sejajar dengan alasan tidak hadir ke sekolah. Akhirnya pelajar itu tidak
dapat menjawab soalan peperiksaan dengan baik. Impaknya, pencapaian akademik
pelajar itu akan merosot dan akhirnya menyumbang kepada kemerosotan pencapaian
akademik sekolah. Bak kata pepatah, kerana nila setitik, susu rosak sebelanga.
Kerana kesilapan pelajar itu sendiri, tompok hitam tercalit ke atas kertas
putih pencapaian akademik sekolah.
Tambahan
pula, tabiat remaja yang sering ponteng sekolah ini
secara eksplisitnya telah menggangu sistem pengajaran dan pembelajaran yang
dijalankan oleh guru disekolah. Para guru akan merasa kerugian kerana
tidak dapat mencurahkan ilmu yang setaraf dengan pelajar lain kepada pelajar
yang kerap ponteng sekolah dan akibatnya memberi kesan kemerosotan terhadap
corak pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Tambahan pula, pelajar yang
ponteng sekolah akan merumitkan lagi tugas seorang guru kerana terpaksa mencuri
masa untuk mengulang kembali pelajaran yang tertinggal serta
tidak difahami oleh pelajar yang ponteng sekolah. Walhal, pelajar itu sendiri telah dicoplabelkan sebagai modal insan
negara semenjak hari pertama memasuki zaman persekolahan, namun mereka sendiri
yang telah meleburkan masa depan mereka dan negara. Tuntasnya, gejala ponteng
sekolah tidak memberikan keuntangan mana-mana pihak.
Seterusnya, tabiat ponteng sekolah dalam kalangan pelajar dapat menyumbang
kepada peningkatan gejala sosial di Malaysia. Sememangnya kita sudah
sedia maklum, darah muda remaja yang kian membuak-buak ingin mencuba sesuatu yang baharu. Ketiadaan
pemikiran kritis-(satu bentuk pemikiran yang tidak dengan begitu saja
menerima atau mempersetujui sesuatu) di kalangan pelajar telah
menjerumuskan mereka ke lurah kesesatan yang juga memberikan impak yang amat
teruk terhadap pelbagai pihak. Pelajar yang sering mengamalkan tabiat ponteng
sekolah sering melakukan tabiat yang negatif. Contohnya, melepak, seks bebas,
menagih dadah, menjadi pelesit kota, lumba haram serta mencemarkan alam
sekitar. Tambahan pula, siasatan yang dilakukan oleh krew-krew rancangan 999,
ramai pelajar yang ponteng sekolah membuang masa yang begitu berharga di pusat
membeli belah pada waktu sekolah semata-mata untuk melepak. Sikap remaja masa
kini diibaratkan seperti kera mendapat bunga.
Seterusnya, menyelusuri fakta yang bertunjangkan akar nan sahih, gejala ponteng sekolah memberikan impak negatif terhadap
imej negara. Elemen ini dapat dibuktikan kesahihannya apabila para
pelajar yang bermuka tembok mempelesitkan diri di ceruk kota dan memampangkan
diri mereka dihadapan para pelancong. Kecuaian ini secara implisitnya
memberikan perspektif yang negatif terhadap para pelancong yang ingin
melihat keunikan Malaysia. Namun, hakikatnya para pelajar yang sepatutnya
menuntut ilmu di sekolah telah menunjukkan taring hitam mereka dihadapan para
pelancong. Kesannya, para pelancong akan merasa terganggu dan sudah terang lagi
bersuluh, mereka pasti beranggapan modal insan negara telah hilang budaya
ketimuran. Tambahan lagi, menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian
Kebudayaan dan Pelancongan, terdapat ramai pelancong yang kurang
senang dengan gelagat golongan remaja yang melepak di kawasan membeli belah,
dan terdapat juga pelancong yang mengadu mereka diganggu dan sering menerima
kata-kata kesat daripada golongan pelajar yangponteng sekolah. Tuntasnya,
gejala ponteng sekolah ini telah mengguris nama baik Malaysia.
Kesimpulannya, berdiri di atas landasan kebenaran, gejala ponteng sekolah
sememangnya membawa kesan negatif terhadap pelbagai pihak. Rentetan itu, kerjasama pelbagai pihak amat diperlukan demi mensifarkan
gejala ponteng sekolah yang acapkali meruncingkan keadaan, bak kata
pepatah, bersatu teguh bercerai roboh. Oleh itu, tenaga pelbagai pihak haruslah
disumbangkan demi melahirkan modal insan yang mampu mencerahkan masa depan
negara ke arah Wawasan 2020.
No comments:
Post a Comment