Tugasan soalan –
langkah-langkah untuk memastikan kebersihan kawasan persekitaran sekolah
Idea
i.
Pemantapan sahsiah murid
ii.
Penguatkuasaan peraturan sekolah
iii.
Kempen menjaga kebersihan
Sekolah
merupakan institusi yang diwujudkan untuk menyediakan pendidikan berkualiti bagi
melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek
selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Pendidikan yang disediakan
kepada anak-anak di sekolah mampu menyediakan modal insan yang berilmu
pengetahuan. Hal ini selari dengan aspirasi Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak yang
berazam untuk menyediakan pendidikan yang berkualiti kepada anak-anak agar
mereka mampu bersaing dalam dunia globalisasi yang semakin mencabar kini. Hasrat
ini dapat direalisasikan jika persekitaran sekolah berada dalam keadaan
kondusif kerana anak-anak akan berasa selesa apabila berada di sekolah. Persekitaran
yang kondusif ada hubung kait dengan kebersihan kawasan sekolah. Pada pendapat
saya, pelbagai langkah boleh dilakukan untuk memastikan kawasan persekitaran
sekolah sentiasa bersih.
Sahsiah
terpuji atau keperibadian unggul
memainkan peranan yang sangat dominan dalam membentuk jati diri yang mapan.
Sahsiah murid yang mantap mampu memastikan kawasan persekitaran sekolah
sentiasa bersih. Murid-murid yang sering membuang sampah merata-rata merupakan
individu yang tidak memiliki sahsiah terpuji. Mereka tidak mempunyai perasaan
sayang akan sekolah kerana sahsiah mereka pada tahap rendah. Oleh itu, pihak
sekolah perlu memastikan murid-murid mempunyai sahsiah yang unggul agar mereka
menunjukkan rasa sayang akan sekolah. Pelbagai program boleh dilaksanakan oleh
pihak sekolah bagi melahirkan murid yang memiliki sahsiah terpuji. Sebagai contoh,
program seperti Kem Jati Diri mampu memupuk rasa sayang kepada sekolah. Aktiviti dalam Kem Jati Diri seperti
gotong-royong membersihkan kawasan sekolah misalnya, mampu memupuk rasa cinta
murid kepada sekolah. Murid-murid juga dapat berinteraksi antara satu sama lain
semasa melakukan kerja gotong-royong. Faedah daripada aktiviti ini ialah kawasan
sekolah bukan sahaja menjadi bersih tetapi pada masa yang sama juga hubungan
antara murid dapat dieratkan seperti peribahasa sambil menyelam minum air. Oleh
itu, jelas bahawa sahsiah yang mantap mampu memastikan kebersihan kawasan
persekitaran sekolah.
Selain sahsiah
yang mantap, penguatkuasaan peraturan sekolah juga mampu memastikan kawasan
persekitaran sekolah senrtiasa bersih. Peraturan sekolah digubal adalah untuk
memastikan murid-murid dapat mendisiplinkan diri agar mereka menjadi insan yang berguna.
Peraturan supaya murid-murid menjaga kebersihan kawasan persekitaran sekolah
seperti kantin, padang, kelas, asrama dan sebagainya telah ditulis dalam Buku Peraturan
Sekolah. Peraturan ini dirangka supaya murid-murid menjaga kebersihan kawasan persekitaran
sekolah dan hukuman akan dikenakan jika mereka didapati melanggar peraturan
yang ditetapkan. Sebagai contoh, peraturan seperti mengenakan denda kepada setiap
murid yang membuang sampah merata-rata perlu dikuatkuasakan oleh pihak sekolah
jika mendapati murid-murid telah membuang sampah merata-rata. Denda melakukan
kerja amal seperti membersih tandas sekolah perlu dikuatkuasakan untuk
menyedarkan murid-murid supaya mematuhi peraturan yang ditetapkan sekali gus
menjadikan setiap hukuman yang dikenakan sebagai pengajaran agar tidak
mengulangi lagi pada masa depan. Mereka akan berhati-hati jika ingin membuang
sampah merata-rata kerana tidak mahu pisang berbuah dua kali. Oleh itu,
penguatkuasaan peraturan juga mampu memastikan kawasan sekolah sentiasa bersih.
Di samping
itu, kempen juga merupakan wadah yang amat berkesan dalam membina sekolah yang
bersih. Kempen yang dilancarkan mampu memberi kesedaran kepada murid-murid agar
sentiasa menjaga kebersihan kawasan sekolah. Sebagai contoh, kempen Sekolah
Rumah Keduaku seperti yang dilancarkan oleh Sekolah Menengah Kebangsaan
Tendong, Kelantan telah menobatkan sekolah tersebut sebagai Sekolah Harapan
Negara pada tahun 2010. Menerusi kempen tersebut, warga sekolah telah diberi kawasan
angkat dan mereka dikehendaki menjaga kawasan angkat tersebut dengan kreativiti
masing-masing. Pada masa yang sama pihak sekolah telah menyediakan insentif
berupa wang tunai dan piala pusingan untuk dianugerahkan kepada kawasan angkat
yang meraih tempat pertama pada akhir tahun. Inisiatif ini telah menyebabkan murid-murid
saling bekerjasama ibarat berat sama dipukul ringan sama dijinjing untuk
mencantikkan kawasan mereka kerana ingin
menang. Mereka sanggup menghabiskan masa, tenaga dan wang bagi memastikan
kawasan masing-masing menjadi cantik. Jadi jelas menunjukkan bahawa kempen yang
sering diuar-uarkan oleh pihak sekolah mampu memastikan persekitaran sekolah
sentiasa bersih.
sumber: http://blogcikguazaman.blogspot.com/2012/10/karangan-target-spm-2012-4.html
No comments:
Post a Comment