1.0 MENGENAL PASTI TUGASAN ISI TERSURAT DAN ISI TERSIRAT
Tips:
i. Tugasan isi tersurat (S) dan isi tersirat (T) terkandung dalam arahan soalan.
ii. Tugasan S adalah unsur pertama pada arahan soalan.(Selepas kata 'tentang' sebelum kata 'dan')
iii. Tugasan T adalam unsur kedua pada arahan soalan (selepas kata hubung ‘dan’)
Contoh:
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan
tentang faedah penubuhan sektor Rukun Tetangga di kawasan perumahan dan
sebab-sebab penubuhannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi
120 patah perkataan.
Tugasan S
| Tugasan T |
faedah penubuhan sektor Rukun Tetangga di kawasan perumahan
|
sebab-sebab penubuhannya
|
Latihan A: Kenal pasti tugasan S dan T.
- Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang faedah menyertai Program Latihan Khidmat Negara dan langkah-langkah untuk menggalakkan remaja.Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
- Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang kesan tanah terbiar kepada negara dan cara-cara mengatasinya.Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
- Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang punca penipisan lapisan ozon dan kesannya kepada manusia. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
- Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang kekangan untuk menjadi usahawan yang berjaya dan kesannya kepada negara.Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
- Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang kepentingan mempelajari bahasa asing dan kekangan yang dihadapi.Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
- Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang implikasi perasaan muhibah dalam kalangan rakyat Malaysia dan cara-cara mewujudkannya.Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
- Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang ciri-ciri pelajar cemerlang dan kepentingannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
- Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang risiko penyalahgunaan dadah kepada negara dan usaha untuk membanterasnya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
- Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang langkah-langkah mengatasi VCD haram dan implikasi VCD haram kepada pembangunan negara.Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
- Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang kaedah untuk meningkatkan penggunaan teknologi maklumat dalam kalangan kakitangan kerajaan dan masalah yang dihadapi. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
- Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang keistimewaan penggunaan kad kredit dan risikonya kepada pengguna. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
- Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang peranan golongan penulis kepada pembangunan negara dan ciri-ciri penulis yang baik. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
- Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang fungsi tenaga nuklear dan kesan penggunaannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
- Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang cabaran untuk melahirkan atlet bertaraf dunia dan langkah-langkah untuk merealisasinya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
- Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang pandangan masyarakat Malaysia terhadap pengangkutan awam dan cara-cara untuk meyakinkan mereka. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Jawapan:
No.
|
Tugasan S
| Tugasan T |
1
| ||
2
| ||
3
| ||
4
| ||
5
| ||
6
| ||
7
| ||
8
| ||
9
| ||
10
| ||
11
| ||
12
| ||
13
| ||
14
| ||
15
|
2.0 MENGENAL PASTI KATA KUNCI DALAM ISI TERSURAT DAN PERKATAAN BERSINONIM.
Tips:
i. Kata kunci dalam tugasan isi tersurat ialah fokus tugasan isi tersurat.
ii. Perkataan bersinonim ialah perkataan seerti.
iii. Contoh kata kunci yang selalu digunakan bagi soalan rumusan.
• Kesan/impak/ akibat
• Masalah/ kekangan/ halangan/ cabaran
• Sebab/ punca/ faktor
• Peranan/ tanggungjawab/ fungsi
• Kaedah/ cara/ langkah/ strategi
• Kebaikan/ faedah/ kepentingan/ manfaat/ kemaslahatan
• Keburukan/ Kemudaratan
• Ciri-ciri/ sifat/ kriteria
• Pandangan/ pendapat
|
Contoh:
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan
tentang faedah penubuhan sektor Rukun Tetangga di kawasan perumahan dan
sebab-sebab penubuhannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi
120 patah perkataan.
Kata kunci S
| Perkataan bersinonim dengan kata kunci |
faedah penubuhan sektor Rukun Tetangga di kawasan perumahan.
|
Kepentingan / manfaat/ kebaikan
|
Latihan B:
Berdasarkan Latihan A, kenal pasti kata kunci isi tersurat dan nyatakan perkataan yang bersinonim bagi kata kunci berkenaan.
Jawapan:
No.
|
Kata kunci S
| Perkataan bersinonim dengan kata kunci |
1
| ||
2
| ||
3
| ||
4
| ||
5
| ||
6
| ||
7
| ||
8
| ||
9
| ||
10
| ||
11
| ||
12
| ||
13
| ||
14
| ||
15
|
3.0 membina pendahuluan rumusan
Tip:
i.
Pendahuluan rumusan didahului dengan frasa ‘Petikan
tentang… atau
Petikan membincangkan…’
ii.
Hanya memasukkan unsur isi tersurat sahaja
dengan menukarkan kata kunci isi tersurat dengan perkataan yang bersinonim.
iii.
Selepas frasa unsur isi tersurat tambahkan
dengan maklumat tambahan seperti di
mana?/ bila?/ siapa? (pilih salah satu sahaja iaitu yang
mana-mana tiada dalam unsur tugasan isi tersurat)
Contoh di
mana?: …di Malaysia
Contoh bila?: …pada masa kini/ marcapada.
Contoh
siapa?: … dalam kalangan pelajar.
Contoh:
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan
tentang faedah penubuhan sektor Rukun Tetangga di kawasan perumahan dan
sebab-sebab penubuhannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi
120 patah perkataan.
Pendahuluan:
Petikan tentang manfaat penubuhan sektor Rukun Tetangga di kawasan perumahan pada masa kini.
Latihan C:
Berdasarkan soalan Latihan A, bina pendahuluan rumusan yang berkenaan.
1. Petikan tentang …………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………….
2. Petikan tentang …………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………….
3. Petikan tentang …………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………….
4. Petikan tentang …………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………….
5. Petikan tentang …………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………….
6. ………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………….
7. ………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………….
8. ………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………….
9. ………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………….
10. ………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………….
11. ………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………….
12. ………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………….
13. ………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………….
14. ………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………….
15. ………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………….
4.0 MENULIS ISI TERSURAT
Tips:
i. Isi tersurat merujuk kepada tugasan isi tersurat sahaja.
ii. Isi tersurat terdapat dalam petikan.
iii. Lazimnya terdapat sekurang-kurangnya 6 isi tersurat dalam petikan.
Latihan D:
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang punca pencemaran air di negara ini dan kesan-kesan buruk yang timbul . Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Air merupakan sumber semula jadi yang sangat penting bagi
kehidupan di muka bumi ini. Oleh sebab manusia merupakan pengguna utama
sumber semula jadi ini, maka tidak hairanlah kita juga ialah penyumbang
terbesar kepada masalah pencemaran air. Pernahkah anda terfikir ke
manakah perginya sisa kumbahan yang kita hasilkan? Sedarkah kita bahawa
sisa kumbahan tersebut sebenarnya faktor utama pencemaran air? Pada
tahun 2006, Jabatan Alam Sekitar (JAS) telah merekodkan sebanyak 18 956
punca pencemaran sumber terus bekalan air yang penyumbang terbesarnya
adalah daripada loji rawatan sisa kumbahan. Oleh itu, di bawah Rancangan
Malaysia Ke-9 kerajaan telah menyediakan peruntukan bagi menaik taraf
sistem pembetungan yang sudah usang di negara ini sebagai langkah
mengurangkan pencemaran sumber air.
Menurut JAS, aktiviti pembukaan tanah yang tidak terkawal
menjadi punca utama pencemaran sungai di 31 lembangan sungai di seluruh
negara. Inilah kesan kerakusan tangan manusia mengejar keuntungan tanpa
memikikan kesan di sebaliknya. Selain itu, penggunaan racun serangga dan
juga baja kimia yang tidak diserap oleh tumbuh-tumbuhan seperti
sayur-sayuran akan mengalir ke sungai atau meresap ke dalam tanah
bersama-sama air hujan memberikan kesan kepada kehidupan akuatik dan
pencemaran alam sekitar.
Di Malaysia, masalah pencemaran air disebabkan oleh
penternakan haiwan menjadi masalah yang semakin serius dan sukar
ditangani. Misalnya, sisa air mandian babi mempunyai kandungan zink dan
ammoniakal nitrogen yang tinggi, manakala najisnya pula mengandungai
bakteria berbahaya seperti Escherichia coli (E.coli) dan sebagainya yang
memberikan kesan kepada tahap keselamatan sumber air. Sikap ambil mudah
masyarakat yang membuang sampah terus ke dalam longkang dan sungai
memburukkan lagi keadaan. Dianggarkan bahawa tidak kurang daripada satu
juta kilogram sisa buangan dibuang ke dalam sungai. Pusat pelupusan
sampah yang tidak diuruskan dengan sempurna menggawatkan lagi masalah
ini. Beberapa tapak pelupusan sampah di sekitar Selangor dan Putrajaya
telah diarahkan tutup kerana menjadi antara punca utama pencemaran air.
Tambahan pula, masih terdapat banyak pengusaha kilang
perindustrian yang gagal mematuhi Peraturan Kualiti Persekitaran
(Kumbahan dan Efluen Industri) 1979, yang telah ditetapkan oleh JAS.
Mereka sewenang-wenangnya mengalirkan sisa buangan yang tidak dirawat
terus ke dalam sungai atau laut. Tuntasnya, masalah pencemaran air di
negara kita semakin serius walaupun masih terkawal.
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada Air: Bersyukurkah Kita? oleh Roslan Lateh, Dewan Siswa, April 2009)
Menganalisis soalan
Tugasan isi tersurat:
……………………………………………..……………………………………………..
……………………………………………………………………………………………
Perkataan bersinonim bagi kata kunci isi tersurat
…………………………………………………………………………………..……….
Isi tersurat
Kenal pasti sama ada ayat-ayat di bawah ialah isi tersurat.
Senaraikan isi tersurat
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………...……………………………………………...
……………………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………………...
|
5.0 MENULIS ISI TERSIRAT
Tips:
i. Isi tersirat rujuk tugasan bagi isi tersirat sahaja (unsur kedua dalam tugasan).
ii. Isi tersirat tiada dalam petikan – bergantung kepada pengetahuan sedia ada murid.
iii. Soalan-soalan berpandu boleh membantu murid menyenaraikan isi tersirat.
Latihan E:
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang punca pencemaran air di negara ini dan kesan-kesan buruk yang timbul . Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Air merupakan sumber semula jadi yang sangat penting bagi
kehidupan di muka bumi ini. Oleh sebab manusia merupakan pengguna utama
sumber semula jadi ini, maka tidak hairanlah kita juga ialah
penyumbang terbesar kepada masalah pencemaran air. Pernahkah anda
terfikir ke manakah perginya sisa kumbahan yang kita hasilkan?
Sedarkah kita bahawa sisa kumbahan tersebut sebenarnya faktor utama
pencemaran air? Pada tahun 2006, Jabatan Alam Sekitar (JAS) telah
merekodkan sebanyak 18 956 punca pencemaran sumber terus bekalan air
yang penyumbang terbesarnya adalah daripada loji rawatan sisa
kumbahan. Oleh itu, di bawah Rancangan Malaysia Ke-9 kerajaan telah
menyediakan peruntukan bagi menaik taraf sistem pembetungan yang sudah
usang di negara ini sebagai langkah mengurangkan pencemaran sumber
air.
Menurut JAS, aktiviti pembukaan tanah yang tidak terkawal
menjadi punca utama pencemaran sungai di 31 lembangan sungai di
seluruh negara. Inilah kesan kerakusan tangan manusia mengejar
keuntungan tanpa memikikan kesan di sebaliknya. Selain itu, penggunaan
racun serangga dan juga baja kimia yang tidak diserap oleh
tumbuh-tumbuhan seperti sayur-sayuran akan mengalir ke sungai atau
meresap ke dalam tanah bersama-sama air hujan memberikan kesan kepada
kehidupan akuatik dan pencemaran alam sekitar.
Di Malaysia, masalah pencemaran air disebabkan oleh
penternakan haiwan menjadi masalah yang semakin serius dan sukar
ditangani. Misalnya, sisa air mandian babi mempunyai kandungan zink
dan ammoniakal nitrogen yang tinggi, manakala najisnya pula
mengandungai bakteria berbahaya seperti Escherichia coli (E.coli) dan
sebagainya yang memberikan kesan kepada tahap keselamatan sumber air.
Sikap ambil mudah masyarakat yang membuang sampah terus ke dalam
longkang dan sungai memburukkan lagi keadaan. Dianggarkan bahawa tidak
kurang daripada satu juta kilogram sisa buangan dibuang ke dalam
sungai. Pusat pelupusan sampah yang tidak diuruskan dengan sempurna
menggawatkan lagi masalah ini. Beberapa tapak pelupusan sampah di
sekitar Selangor dan Putrajaya telah diarahkan tutup kerana menjadi
antara punca utama pencemaran air.
Tambahan pula, masih terdapat banyak pengusaha kilang
perindustrian yang gagal mematuhi Peraturan Kualiti Persekitaran
(Kumbahan dan Efluen Industri) 1979, yang telah ditetapkan oleh JAS.
Mereka sewenang-wenangnya mengalirkan sisa buangan yang tidak dirawat
terus ke dalam sungai atau laut. Tuntasnya, masalah pencemaran air di
negara kita semakin serius walaupun masih terkawal.
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada Air: Bersyukurkah Kita? oleh Roslan Lateh, Dewan Siswa, April 2009)
|
Menganalisis soalan
Tugasan isi tersirat:
……………………………………………..……………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………
Soalan berpandu.
1. Apakah kesan pencemaran air kepada sumber bekalan air bersih?
2. Apakah kesan pencemaran air kepada kehidupan akuatik?
3. Bagaimanakah bau air sungai yang tercemar?
4. Sesuaikah sungai atau laut yang tercemar sebagai tempat untuk beriadah?
5. Apakah kesan pencemaran kepada kos rawatan air?
6. Apakah kesn pencemaran air kepada kesihatan?
Senaraikan isi tersirat
……………………………………………...…………….……………………………………...
……………………………………………...………….………………………………………...
……………………………………………...……….…………………………………………...
……………………………………..……………...……………………………………………...
……………………………………………………...…………………………..………………...
……………………………………………...………………………………..…………………...
……………………………………………...………………………..…………………………...
……………………………………………...………………………………..…………………...
……………………………………………...………………………………………..…………...
……………………………………………...………………………………………………..…...
……………………………………………...……………………………………………............
……………………………………………...…………………………………………….............
……………………………………………...…………………………………………….............
……………………………………………...…………………………………………….............
……………………………………………...……………………………………………............
……………………………………………...……………………………………………............
……………………………………………...……………………………………………............
……………………………………………...……………………………………………...........
……………………………………………...……………………………………………............
……………………………………………...……………………………………………............
……………………………………………………………………………………………..........
……………………………………………………………………………………………..........
……………………………………………………………………………………………..........
……………………………………………………………………………………………..........
……………………………………………………………….……………………………..........
……………………………………………………………….……………………………..........
|
6.0 MENULIS KESIMPULAN.
Tip:
i.
Kesimpulan terdiri daripada 2 elemen iaitu cadangan
dan alasan.
Kaedah menulis
cadangan:
- Isu yang bernilai positif mestilah disokong oleh pihak sasaran.
Contoh:…semua pihak hendaklah
menyokong (isu) supaya…. (alasan)
- Isu yang bernilai negatif mestilah ditangani atau dibanteras oleh pihak sasaran.
Contoh:…semua pihak hendaklah
membanteras (isu) supaya…(alasan)
- Isu yang ada negatif dan positif mestilah dipertimbangkan dengan bijak oleh pihak sasaran
Contoh: …semua pihak
hendaklah bijak/mengawal (isu) supaya…(alasan)
Kaedah
menulis alasan:(contoh alasan ‘pasang siap’ yang bergantung kepada tema
isu)
- Tema ekonomi (seperti pelancongan, perindustrian, pertanian, penternakan dsb)
Contoh:
…supaya ekonomi negara meningkat;…supaya pendapatan negara bertambah.
- Tema sosial (seperti disiplin, nilai-nilai murni,pendidikan dsb)
Contoh:…supaya
melahirkan rakyat yang berakhlak mulia; …supaya melahirkan generasi muda yang
cemerlang.
- Tema kenegaraan (seperti politik, dasar-dasar kerajaan, perpaduan dsb)
Contoh:
…supaya negara bertambah makmur; …supaya keamanan negara terpelihara.
- Tema kesihatan (seperti pemakanan sihat, aktiviti sukan, rekreasi, penyakit dsb)
Contoh:
…supaya mewujudkan rakyat yang sihat; …supaya melahirkan masyarakat yang
cergas; …supaya kesihatan terpelihara.
- Tema alam sekitar
Contoh:…supaya
ekologi akan terpelihara;…supaya ekosistem terlestari
- Tema kebudayaan/ tradisi/adat /kebahasaan
Contoh:
…supaya budaya bangsa akan terpelihara/ …supaya martabat bahasa kita akan
meningkat.
- Tema sains dan teknologi
Contoh:
…supaya imej negara akan meningkat:…supaya kita menjadi negara/masyarakat yang
moden.
ii.
Ditandai dengan frasa Kesimpulannya…
Contoh:
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan
tentang faedah penubuhan sektor Rukun Tetangga di kawasan perumahan dan
sebab-sebab penubuhannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi
120 patah perkataan.
Analisis nilai petikan
(i) Isu petikan : Positif – penubuhan sektor Rukun Tetangga di kawasan perumahan mesti disokong oleh pihak sasaran.
(ii) Pihak sasaran: masyarakat
Kesimpulan:
(i) Penanda wacana : Kesimpulannya…
(ii) Cadangan : masyarakat haruslah menyokong penubuhan sektor Rukun Tetangga di kawasan perumahan
(iii) Alasan : supaya kawasan perumahan lebih selamat.
Rangka kesimpulan:
Kesimpulannya (pihak sasaran) haruslah (menyokong /menangani/ membuat pertimbangan yang wajar terhadap isu) supaya ( alasan)
Contoh kesimpulan:
Kesimpulannya masyarakat haruslah menyokong penubuhan sektor Rukun
Tetangga di kawasan perumahan supaya kawasan perumahan lebih selamat.
Latihan F:
Bina kesimpulan bagi soalan rumusan dalam Latihan D di atas.
1. Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang punca pencemaran air di negara ini dan kesan-kesan buruk yang timbul . Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Analisis nilai petikan:
(i) Isu petikan : ……………………………………………………………………….
………………………………………………………………………
(iii) Pihak sasaran : ……………………………………………………………………..
Kesimpulan:
(i) Penanda wacana : …………………………………………………………………
(ii) Cadangan : …………………………………………………………………….
…………………………………………………………………….
(iii) Alasan : …………………………………………………………………….
…………………………………………………………………….
Kesimpulannya …………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
7.0 MENULIS RUMUSAN LENGKAP.
Tips:
i. Gunakan rangka rumusan yang disediakan di bawah yang mengandungi 4 perenggan.
Petikan tentang (tugasan isi tersurat dengan menggantikan kata kunci isi tersurat dengan perkataan bersinonim).
Antara (kata kunci isi tersurat) ialah (S1) dan (S2). Selain itu, (S3) dan (S4). Di samping itu, (S5), (S6) dan (S7).
Antara (kata kunci isi tersirat) ialah (T1), (T2), (T3) dan (T4).
Kesimpulannya (pihak sasaran) haruslah (menyokong /menangani/ membuat pertimbangan yang wajar terhadap isu) supaya/agar/untuk/demi ( alasan).
( jumlah patah perkataan)
|
- Akromin penanda wacana dalam rumusan “PASDAK”, iaitu:
P = Petikan tentang..
A = Antara ….(tugasan isi tersurat)…
S = Selain itu,…
D = Di samping itu, …
A = Antara …(tugasan isi tersirat)…
K = Kesimpulannya,…
Latihan G:
Tulis rumusan yang lengkap berdasarkan soalan rumusan dalam Latihan D di atas.
1. Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang punca pencemaran air di negara ini dan kesan-kesan buruk yang timbul . Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
.
Latihan rumusan D:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
1. LATIHAN PENGUKUHAN
Latihan Pengukuhan 1.
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan
tentang punca-punca pelajar merokok dan langkah-langkah untuk
mengurangkan ketagihan merokok dalam kalangan orang ramai . Panjang
rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Aktiviti merokok dalam kalangan pelajar khasnya kini semakin
membimbangkan. Mereka tidak segan silu merokok dalam khalayak. Kini
tabiat merokok tidak mengenal usia. Banyak daripada kalangan remaja
dan kanak-kanak sudah terperangkap dalam tabiat merokok. Mereka kini
bebas membeli rokok di kedai makan, gerai dan kedai serbaneka walaupun
berpakaian sekolah sungguhpun ada larangan menjual rokok kepada
remaja yang berusia 18 tahun ke bawah.
Kebanyakan pelajar pada asalnya merokok kerana perasaan
ingin tahu mereka yang sangat kuat.Naluri ingin tahu membara dalam
diri pelajar, justeru ingin merasai sendiri pengalaman tersebut. Ada
juga pelajar yang ingin membuktikan bahawa dirinya telah matang
apabila merokok. Dengan kata lain, merokok menjadikan mereka dewasa.
Hakikatnya pelajar yang tidak merokoklah yang lebih matang.
Aspek sosial juga mempengaruhi pelajar merokok. Alasan utama
ialah tekanan oleh rakan sebaya. Kebanyakan mereka dicabar oleh rakan
supaya merokok. Mereka juga mencontohi ibu bapa, penjaga, saudara-mara
dan model teladan yang merokok. Persekitaran juga mempengaruhi
pelajar merokok Pelajar lelaki dikatakan terpengaruh dengan iklan
rokok yang dipaparkan terutamanya apabila menggunakan personaliti
idaman. Ada juga pelajar terutamanya perempuan yang terpengaruh dengan
mitos bahawa merokok dapat menguruskan badan. Berat badan amat penting
kepada remaja perempuan yang mementingkan kecantikan fizikal. Iklan
rokok yang cuba memberikan gambaran imej positif yang bercorak
“keyakinan”, “kematangan” dan “keberanian”.
Rokok juga mudah diperoleh di mana-mana kedai dan dapat
dibeli sewenang-wenangnya. Undang-undang menetapkan bahawa peruncit
yang didapati bersalah menjual rokok kepada pengguna yang berusia 18
tahun ke bawah boleh dikenakan hukuman maksimum RM5000 atau penjara
sehingga dua tahun. Pelajar yang ditangkap merokok, membeli atau
memiliki rokok boleh didenda sehingga RM1000. Sehingga kini,
penguatkuasaan belum benar-benar dilakukan. Tidak hairanlah perokok di
negara semakin meningkat. Oleh itu, tabiat merokok perlu dibendung
dari peringkat kanak-kanak kerana kajian mendapati bahawa mereka yang
ketagih rokok akan kekal menjadi perokok sepanjang hayat.
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada rencana, “Katakan “Tidak” pada Rokok”
oleh Allice Danial dalam Dewan Siswa Mac 2010)
|
Latihan pengukuhan 2.
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan
tentang strategi untuk mengawal pemanasan global dan kesan yang akan
berlaku jika fenomena ini tidak dikawal. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Hujah saintifik daripada para saintis sudah membuktikan
bahawa pemanasan global pasti berlaku. Tidak ada sesiapa pun yang
dapat lari ataupun mengelakkan diri daripada situasi ini. Dalam hal
ini, usah kita bertanya apa-apa yang orang lain akan lakukan bagi
menyelamatkan kita. Kita yang sebaik-baiknya perlu bertindak bagi
melambatkan proses pemanasan global daripada menjadi terlalu kritikal.
Selama ini pengguna menyatakan lampu kalimantang tidak
mendatangkan kesan kepada alam sekitar. Namun , sebenarnya lampu jenis
itu ialah penyumbang kepada gas rumah hijau. Oleh itu, pengguna
digalakkan bertukar kepada sejenis lampu yang lebih efisien yang
kurang menggunakan tenaga. Selain itu, kita perlu mengubah sikap
penggunaan tenaga dalam kehidupan seharian dengan menutup penggunaan
elektrik apabila tidak digunakan. Lebih baik juga sekiranya kita
menggunakan cahaya matahari untuk menerangi isi rumah ataupun pejabat
daripada menyalakan lampu pada siang hari.
Semua orang tahu bahawa asap kenderaan itu antara penyumbang
kepada gas rumah hijau. Pada zaman teknologi kini, tidak ada alasan
bagi menyatakan tiada alternatif untuk mengurangkan kebergantungan
kepada kenderaan yang membebaskan banyak gas karbon dioksida. Kemajuan
teknologi telekomunikasi harus dimanfaatkan daripada kita berkejar ke
sana sini menggunakan kenderaan sehingga mengeluarkan gas yang banyak.
Ataupun lebih baik menggunakan pengangkutan awam yang mesra alam
seperti LRT Putra, Star LRT ataupun Monorel untuk sampai ke destinasi
pilihan.
Sememangnya benar bahawa menanam pokok banyak menyumbang
kepada kestabilan pencemaran alam sekitar kerana menyerap beberapa
karbon. Namun, sebenarnya ia juga melepaskan karbon dioksida apabila
mati. Walau bagaimanapun, sekurang-kurangnya ia menjadi alat teduh
yang mengurangkan penggunaan kos penyejukan dan masih bermanfaat dalam
jangka masa pendek. Cuba kita bayangkan sekiranya pada suatu hari nanti
berlaku kehabisan bahan api fosil, apa yang dapat kita lakukan? Oleh
itu, lebih elok sekiranya kita beralih kepada penggunaan tenaga
semula jadi seperti tenaga solar, geothermal (haba bumi), dan kuasa angin. Banyak produk sekarang yang menggunakan tenaga semula jadi.
“Belilah produk kitar semula!”. Bunyinya macam aneh bukan?
Sebenarnya, penghasilan produk daripada bahan kitar semula lebih
menjimatkan tenaga daripada menghasilkan barang yang baharu.
Sewajarnya, kita memeriksa produk atau pembungkusnya bagi memastikan
ada logo kitar semula pada produk itu sebelum membelinya. Ayuh, marilah
kita berganding bahu ‘menyihatkan’ bumi!
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada rencana, “Bagaimana Mencegah dan
Mengawal Pemanasan Global”, oleh Nurul Fiza Selamat, dalam Dewan Kosmik Mac 2007.)
|
Latihan Pengukuhan 3.
Baca petikan di bawah dengan dengan teliti dan kemudian buat satu
rumusan tentang usaha yang harus dilakukan guru sebagai pembina negara
bangsa dan cabaran yang dihadapi oleh guru untuk menjayakannya. Panjang
rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Sekolah ialah tempat digantungkan harapan. Kejayaan
harapan ini bergantung pada kepimpinan dan guru sekolah. Guru mempunyai
peranan istimewa untuk mencorakkan masyarakat pada masa yang akan
datang. Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa modal insan tidak akan
berjaya jika tidak dimodalkan.
Guru yang terpuji sentiasa bertanggungjawab dan memiliki
komitmen yang jitu. Sebagai profesional, guru hendaklah meningkatkan
pengetahuan mereka sesuai dengan tuntutan zaman supaya pergerakan mereka
sentiasa relevan dengan keadaan dan ketika. Hal ini demikian kerana
ledakan pengetahuan bertambah hebat, di samping kumpulan yang diajar
juga mempunyai pelbagai tahap kebolehan. Menjadi suatu kesalahan jika
guru menumpukan perhatian kepada yang ampuh semata-mata. Oleh itu,
perhatian yang lebih wajar diberikan oleh guru kepada pelajar yang
ketinggalan. Hal ini kerana semua murid di sekolah terletak di bawah
wewenang guru dan tidak adil jika kita mencantas peluang mereka untuk
maju.
Di samping itu, guru perlu menanamkan sikap suka hendak
belajar kepada murid. Pengetahuan sentiasa berkembang maju dan apa-apa
yang diajarkan hari ini akan menjadi usang esok. Oleh sebab itu,
pembelajaran perlu berterusan dan mesti ada perasaan suka hendak
belajar. Walau bagaimanapun, kita juga perlu ingat bahawa globalisasi
turut membawa nilai moral dari luar yang boleh menjadikan muda-mudi kita
longlai. Kini nilai dan sopan santun kita juga sudah berubah. Dalam hal
ini, guru diingatkan agar menyemai nilai moral dalam diri murid supaya
murid menjadi manusia yang bersopan santun, berbudi bahasa,
hormat-menghormati dan berbudi pekerti mulia selaras dengan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan dan Rukun Negara. Pada masa yang sama guru wajib
mempunyai wawasan untuk membetulkan yang salah dan mengelakkan yang
negatif.
Dalam memastikan kejayaan seseorang murid, guru tidak
boleh leka daripada menilai diri sendiri supaya pengajarannya sentiasa
berkesan dan berjaya mengambil hati muridnya. Murid yang dibentuk
diharapkan bakal menjadi masyarakat yang inovatif , kreatif dan sentiasa
memajukan diri sendiri. Untuk menjayakan harapan tersebut, guru sendiri
seharusnya menjadi contoh yang sesuai kepada murid.
(Diubahsuaikan
daripada “Guru Pembina Negara Bangsa”
oleh Abdul Rahman Arshad, Pelita Bahasa, Mei 2009)
Latihan Pengukuhan 4.
Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian buat satu rumusan tentang faedah permainan tradisional dan langkah-langkah mempopularkan permainan tradisional. Panjang rumusan hendahlah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Di negara kita, terdapat pelbagai jenis permainan
tradisional daripada pelbagai suku kaum. Antara yang paling popular
termasuklah wau, batu seremban, congkak, gasing, konda-kondi, dan
banyak lagi. Permainan tradisional dimainkan sama ada oleh
kanak-kanak, remaja atau orang dewasa. Permainan tradisional juga
seperti permainan moden dapat membina fizikal kerana pemainnya perlu
bergerak aktif, pantas, dan laju. Seseorang yang aktif dalam permainan
lazimnya mempunyai bentuk badan yang cantik dan sahsiah yang baik.
Selain itu, permainan tradisional juga menjadi
kegiatan riadah untuk mengisi masa senggang setelah pulang dari sekolah
dan selepas penat bekerja. Bermain permainan tradisional secara
perseorangan ataupun berpasukan mampu mengeratkan hubungan sama ada
dalam kalangan pemain ataupun anggota keluarga. Bagi permainan yang
lebih besar seperti gasing, wau, dan sebagainya, permainan itu dapat
menarik perhatian penduduk dari kampung yang berdekatan sama ada sebagai
pasukan lawan atau penonton.
Kaedah permainan yang dimainkan secara berpasukan pula
secara langsung dapat menanam sikap dan nilai kerjasama. Tanpa
kerjasama ahli kumpulan, permainan tidak dapat dilangsungkan
dengan baik, apatah lagi untuk mencapai kemenangan. Kekuatan sesebuah
pasukan bukan sahaja memerlukan kerjasama, malahan bergantung pada
ciri kepimpinan dan kepatuhan pengikutnya terhadap arahan
ketua serta peraturannya. Setiap permainan juga menuntut pemainnya
berfikir untuk mengatur strategi dan memilih teknik yang terbaik
untuk menang. Tanpa strategi dan teknik yang bagus, sudah pasti
permainan menjadi hambar. Tidak ada pihak yang bermain sekadar untuk
menjadi pihak yang kalah.
Alat yang digunakan juga sungguh mudah dan boleh
didapati di sekeliling kita seperti biji buah, kayu, buluh, bulu
ayam, dan sebagainya. Pendek kata, kita tidak perlu membeli apa-apa
peralatan dan tidak melibatkan gelanggang, berbeza dengan permainan
moden yang memerlukan gelanggang atau padang. Oleh itu, sesiapa sahaja
boleh memainkannya dan tidak melibatkan kos yang tinggi. Permainan
tradisional juga boleh dimainkan di mana-mana dan pada bila-bila masa
sama ada di luar atau di dalam rumah. Sebagai permainan yang lahir
daripada masyarakat, maka permainan tradisional menjadi sebahagian
daripada cara hidup masyarakat.
(Dipetik dan diubah suai daripada “Remaja dan Permainan Tradisional”
oleh Hanapi Dollah, Dewan Siswa, September 2009)
Latihan Pengukuhan 5.
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan
tentang langkah memperkasa kokurikulum di sekolah dan kebaikan kegiatan
kokurikulum kepada pelajar. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120
perkataan.
Secara amnya, kokurikulum adalah aktiviti dan pengalaman
pendidikan yang dilaksanakan di luar bilik darjah atau secara tidak
formal. Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM) sentiasa memikirkan langkah
untuk memajukan lagi bidang kokurikulum kerana didapati semua kegiatan
ini banyak memberikan faedah kepada rakyat. Bagi memperkasakan
kokurikulum dalam sistem pendidikan negara Kabinet bersetuju untuk
mengiktiraf kokurikulum sebagai satu nilai tambah dalam proses
pengambilan pelajar ke Institusi pengajian tingi awam. Oleh itu, usaha
KPM ini menerusi pelbagai strategi wajar mendapat sokongan daripada
semua pihak.
Kegiatan kokurikulum di sekolah yang sebelum ini semakin
dipinggirkan kini berjaya dihidupkan semua dengan menambah baik latihan
guru. Usaha ini bertujuan untuk melahirkan lebih banyak guru yang
berwibawa dan terlatih dalam mengendalikan aktiviti kokurikulum. Kabinet
juga telah meluluskan peruntukan tambahan bagi menampung peningkatan
kos pembiayaan aktiviti kokurikulum. Peruntukan berkenaan membabitkan
pecahan RM10 bagi setiap murid sekolah rendah, manakala RM12 bagi
pelajar sekolah menengah.
Sehubungan itu, kerajaan telah memperuntukan RM344 juta
untuk penambahbaikan kemudahan sukan di sekolah-sekolah. Agihan
peruntukan itu termasuklah RM16.4 juta untuk menaik taraf sekolah sukan
dan RM200 juta untuk pembinaan sekolah sukan di Sabah dan Pahang. Sebuah
Jawatankuasa Pembangunan Sukan Sekolah akan diwujudkan di peringkat
kementerian untuk merancang, memantau, dan mempergiat aktiviti sukan di
sekolah. Bagi mencapai matlamat, setiap sekolah meletakkan sukan sebagai
satu bidang yang diberi keutamaan selain bidang akademik, KPM akan
menggerakkan usaha secara besar-besaran semula aktiviti sukan di sekolah
yang selama ini kurang diberi perhatian.
Sejak berpuluh tahun lalu, kegiatan kokurikulum di sekolah hanya
berkisar pada penglibatan pelajar dalam bidang beruniform sehingga
mengabaikan usaha untuk memupuk minat untuk mendalami bidang
keusahawanan. Oleh itu, saranan supaya kegiatan koperasi dijadikan satu
daripada kokurikulum pada peringkat sekolah memang kena pada masanya.
Hal ini sejajar dengan hasrat kerajaan untuk mewujudkan generasi yang
menguasai kemahiran berniaga. KPM juga berhasrat untuk mengelompokkan
sekolah di bawah KPM mengikut bidang keistimewaan termasuklah bidang
kokurikulum seperti sukan dan permainan, kelab dan persatuan, dan badan
beruniform dengan mewujudkan konsep “Kluster Kecemerlangan Sekolah”
bagi menjadikan sistem pendidikan di Malaysia bertaraf dunia.
( Diubahsuaikan daripada “Memperkasakan Kokurikulum ke arah
Kecemerlangan” oleh Samat Buang, Dewan Siswa, Julai 2009 )
Latihan Pengukuhan 6.
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan
tentang strategi remaja untuk memacu kegemilangan negara dan
kebaikannya kepada negara. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120
patah perkataan.
Usia kemerdekaan negara yang kian bertambah tidak menjamin
kekal buat selama-lamanya. Tahun ini , genap 53 tahun kita menghela
nafas kemerdekaan namun, masa hadapan kemerdekaan ini masih belum pasti.
Orang bijaksana pernah berkata bahawa , “Jika ingin melihat masa
hadapan sesebuah negara, lihatlah remajanya pada hari ini”.
Nyatalah,remaja memainkan peranan yang signifikan dalam memacu
kegemilangan sesebuah tamadun bangsa. Oleh itu, remaja pada hari ini
perlu dilengkapi dengan kemahiran insaniah dan jati diri yang kukuh.
Pencapaian akademik yang cemerlang masih belum cukup untuk membentuk
remaja yang berkualiti. Penglibatan remaja dalam pelbagai bidang mampu
menjana kreativiti dan inovasi. Sewajarnya, setelah lebih setengah abad
negara mencapai kemerdekaan, remaja hari ini menjadi lebih matang
mengatur setiap langkah kehidupan. Oleh hal yang demikian, keyakinan
diri hendaklah dipertingkatkan bagi merealisasikan segala impian. Harus
diingat, remaja mengemudi amanah yang berat bagi memastikan agama,
bangsa dan negara tidak ternoda. Berhadapan dengan dunia yang kian
mencabar, remaja sewajarnya mempunyai daya saing yang tinggi.
Senario remaja di Malaysia amat berbeza jika dibandingkan
dengan remaja di negara Jepun. Sejak dari kanak-kanak mereka telah
didedahkan dengan amalan membaca. Mereka juga cukup taksub dengan bahasa
ibunda tanpa dipengaruhi oleh bahasa asing. Mentaliti masyarakat negara
matahari terbit ini sememangnya diasuh untuk cinta akan negara sepenuh
jiwa. Oleh itu, remaja Malaysia harus menyanjung tinggi adat dan budaya
warisan nenek moyang tanpa mempedulikan anasir asing biarpun ada yang
menyelinap secara diam.
Menyedari pelbagai cabaran yang mendatang, remaja
hendaklah lebih peka dan tidak mudah mengalah seterusnya melibatkan diri
dalam bidang keusahawanan bagi menyahut saranan kerajaan. Selain itu,
remaja perlu sensitif terhadap isu semasa yang berlaku sama ada di
dalam atau luar negara. Remaja boleh bersama-sama menyalur bantuan
kepada negara yang mengalami krisis kemanusiaan dan bencana alam. Mereka
juga perlu bijak bersuara untuk melontar pendapat selagi tidak
menggugat ketenteraman negara.
(Diubahsuaikan daripada “Remaja Kreatif dan Inovatif Memacu Kegemilangan Negara”, oleh Mohd Haniff Mohammad Yusoff, Dewan Siswa, Ogos 2010)
Latihan Pengukuhan 7.
Baca petikan di bawah dengan teliti , kemudian buat satu rumusan tentang
kepentingan sains sukan dalam melahirkan atlet berwibawa dan masalah
dalam mengaplikasikan sains sukan di Malaysia. Panjang rumusan hendaklah
tidak melebihi 120 patah perkataan.
Sains sukan merupakan satu cabang dalam sains yang mengkaji respons
manusia terhadap aktiviti fizikal. Bidang ini merangkumi
kinesiologi,biomekanik,anatomi dan fisiologi. Kebanyakan negara yang
berjaya dalam bidang sukan menggunakan ilmu sains sukan kepada atletnya
seperti Amerika Syarikat, Australia, China, dan Jerman. Justeru,
Malaysia perlu mencontohi negara-negara tersebut kerana bidang ini
membantu atlet memahami tindak balas badan manusia seperti organ, sistem
saraf,sistem otot dalam badan semasa melakukan sesuatu sukan.
Kebanyakan atlet negara gagal dalam sesuatu kejohanan disebabkan
kelemahan taktikal atlet itu sendiri. Sebaliknya, seseorang atlet yang
berpengetahuan dalam ilmu sains sukan berupaya memanipulasi kemahiran
taktikal yang dimiliki untuk meningkatkan tahap pencapaian masing-masing
ketika bertanding. Ilmu sains sukan sepatutnya didedahkan kepada atlet
sejak awal lagi kerana pembinaan kekuatan asas tubuh badan dan
kemahiran asas sukan yang betul juga sepatutnya bermula di peringkat
sekolah rendah lagi.
Oleh itu, subjek sains sukan perlu didedahkan secara menyeluruh kepada
semua atlet supaya mereka mampu melatih diri sendiri tanpa mengharapkan
bantuan jurulatih. Malah, atlet dapat mengawal emosi serta fokus ketika
berhadapan situasi tegang dalam pertandingan. Perkara seperti
kebimbangan, stress, kurang berkeyakinan dan kehadiran emosi yang
negatif adalah sesuatu yang normal dalam pertandingan. Tidak hairanlah
sekiranya atlet yang “kuat” tewas kepada atlet yang “lemah”.
Tambahan lagi, jurulatih yang terdapat di Malaysia ini merupakan bekas
atlet dalam bidang masing-masing yang bersandarkan pengalaman yang
dimiliki untuk menghasilkan dan melatih atlet. Ilmu sains sukan yang
dipelajari membantu jurulatih sukan mengembangkan profesionalisme mereka
hasil gabungan ilmu tersebut dengan pengalaman yang dimilikinya.
Kebanyakan negara yang berjaya dalam bidang sukan menggunakan ilmu sains
sukan untuk mengkaji tentang pemakanan, kemahiran, psikologi, teknik,
biomekanik, dan ginetik yang membantu persembahan dan pencapaian atlet.
Ilmu sains sukan yang dirancang dengan betul dan program latihan yang
bersistematik akan dapat menghasilkan atlet bertaraf dunia. Perlu
diingatkan bahawa untuk menghasilkan atlet bertaraf dunia bukan
mengambil masa yang singkat.
(Diubahsuaikan daripada “Kepentingan Sains Sukan”, oleh Firdauz Radzak,
Dewan Masyarakat, Oktober 2010)
Latihan pengukuhan 8.
Baca petikan di bawah dengan teliti , kemudian buat satu rumusan tentang
cara-cara mengisi masa cuti dengan berfaedah dan kesan buruk jika cuti
tidak dirancang dengan teliti. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Seronoknya cuti sekolah! Namun begitu, terdapat juga remaja
yang berasa bimbang jika tiada aktiviti berfaedah untuk dilakukan
sepanjang cuti persekolahan. Oleh itu, cuti sekolah akan bermanfaat jika
dirancang dengan baik khususnya dengan bantuan orang dewasa, terutama
ibu bapa. Bagi remaja yang tinggal di bandar inilah peluang untuk mereka
balik kampung untuk menjengah datuk, nenek, dan saudara-mara di sana
demi mengeratkan hubungan kekeluargaan. Suasana di kampung semestinya
memberikan pengalaman yang berbeza dengan suasana di bandar.
Jika berkemampuan ibu bapa, sudah pasti telah mengambil
inisiatif untuk membawa anak-anak ke mana-mana destinasi percutian sama
ada di dalam negara atau di luar negara bah kata peribahasa jauh
berjalan, luas pemandangan. Pada cuti sekolah ini jugalah remaja boleh
belajar berdikari dengan mencari kerja sambilan untuk memperoleh sedikit
wang untuk bekalan apabila sekolah dibuka nanti. Kepayahan mencari duit
saku sendiri akan menginsafkan para remaja akan susah payah ibu bapa
mencari rezeki untuk menyekolahkan mereka. Hal ini mampu menyuntik
motivasi untuk tekun belajar pada sesi persekolahan yang akan datang.
Sebenarnya, ada banyak aktiviti berfaedah yang boleh
dirancang oleh remaja pada waktu cuti sekolah seperti melunaskan hobi
masing-masing yang tidak sempat ditunaikan ketika hari persekolahan.
Kemudahan komunikasi yang ada pada masa kini seperti internet memudahkan
remaja untuk mendapatkan maklumat tentang jadual aktiviti yang
dijalankan oleh sesebuah kelab atau persatuan. Oleh itu, apa kata remaja
menimba pengalaman berorganisasi dengan melibatkan diri dalam aktiviti
berpersatuan. Persatuan penduduk juga boleh menganjurkan aktiviti
kemasyarakatan yang melibatkan golongan remaja di kawasan kediaman
masing-masing seperti gotong-royong dan kerja-kerja kebajikan yang dapat
memupuk rasa simpati dan belas kasihan dalam kalangan remaja.
Kekurangan aktiviti berfaedah untuk remaja di luar bandar
pada masa cuti juga patut diberi perhatian oleh organisasi bukan
kerajaan (NGO) untuk sama-sama membantu golongan ini. Bengkel-bengkel
keusahawanan desa seperti penanaman cendawan atau ternakan ikan boleh
diadakan oleh NGO untuk menyuburkan minat berniaga malah mampu menjadi
landasan untuk mereka membina kerjaya pada masa akan datang. Pengerak
persatuan pelajar di institusi pengajian tinggi (IPT) boleh mengadakan
program “remaja masuk kampus” sebagai pendedahan awal sebelum mereka
benar-benar melangkah ke universiti apabila tiba masanya nanti. Apa-apa
pun remaja tidak seharusnya dibiarkan lepas bebas tanpa dipantau ketika
cuti sekolah.
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada rencana “Rancang Cuti Sekolah dengan Kreatif”
oleh Salina Ibrahim, Dewan Siswa, Novemer 2009)
Latihan pengukuhan 9.
Baca petikan di bawah dengan teliti , kemudian buat satu rumusan tentang
kebaikan garam dalam kehidupan dan kesan buruk pengambilan garam secara
berlebihan. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Garam dapur berwarna putih lut cahaya dan mempunyai rasa
masin akibat bancuhan kimiai natrium klorida. Walaupun, garam dapur
rasanya masin, garam kimiawi mempunyai rasa yang rencam, ada yang
digunakan dalam masakan dan ada yang tidak, malah banyak beracun.
Kentang goreng, kacang-kacang, makanan yang diawet serta tumisan berasa
lebih sedap jika mengandungi garam. Tanpa garam, segalanya menjadi tawar
dan hambar. Oleh itu, makanan yang mempunyai garam terasa lebih enak di
lidah. Kadang kala, minuman juga menjadi lebih menyegarkan jika terasa
masin. Disebabkan itulah, minuman isotonik dan minuman sukan selalunya
mempunyai elemen masin.
Kemasinan di dalam darah juga akibat garam iaitu lebih
kurang 85 peratus daripada kandungan garam natrium klorida tubuh ada di
dalam darah. Kekurangan garam dalam pemakanan akan membuatkan seseorang
itu berasa loya, pening-pening, dan sering mengalami kekejangan otot.
Garam mempunyai banyak kelebihan selain dalam diet pemakanan dan
masakan. Merendam keratan batang jambangan bunga di dalam larutan garam
dapur dapat memanjangkan kesegarannya tetapi garam dapur juga boleh
digunakan sebagai racun membunuh haiwan perosak seperti siput dan
lintah.
Di negara-negara yang mengalami musim sejuk, garam
ditaburkan di jalan raya untuk mencairkan salji untuk memudahkan
kerja-kerja pembersihan jalan. Kita juga disarankan agar menggunakan
garam ketika membersihkan sayur-sayuran kerana membersihkan
sayur-sayuran dengan air garam lebih mudah mengeluarkan habuk dan
kotoran di celah-celah daun.
Sejarah natrium klorida amat panjang sebelum tiba ke meja
makan kita sebagai garam dapur. Pada zaman dahulu, garam mempunyai harga
yang setanding dengan harga emas. Garam mendatangkan upah kepada rakyat
Eropah ketika zaman gelap, sehingga perkataan ‘salary’ (gaji) juga
mengambil sempena kata ‘salt’ (garam). Garam paling banyak digunakan
dalam tamadun manusia. Bancuhan garam natrium klorida dan soda mampu
membersihkan gigi dengan lebih berkesan. Selain itu, garam kerap
digunakan dalam kerja-kerja membasuh pakaian kerana berfungi
menyingkirkan kotoran dan bau. Sungguh ajaib dan sarkal sekali sifat
garam, seperti kata pemuisi terkenal, “garam wujud dalam setitis air
mata, tetapi wujud juga di dalam lautan terbentang luas”.
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada rencana, “Keajaiban Garam”
oleh Saharil Hasrin Sanin, Dewan Kosmik, Disember 2010)
Latihan pengukuhan 10.
Baca petikan di bawah dengan teliti , kemudian buat satu rumusan tentang
keburukan makanan ringan kepada orang ramai dan cara-cara untuk
mengurangkan pengambilan makanan ringan dalam kalangan masyarakat.
Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Makanan ringan dikategorikan sebagai makanan kurang
berkhasiat yang memberikan implikasi buruk kerana mengandungi lemak tepu
dan garam dengan kadar yang tinggi. Di samping itu, makanan ringan juga
rendah atau tiada langsung serat, protein, vitamin dan zat-zat logam di
dalamnya. Antara contoh makanan ringan seperti kek dan kuih-muih
mengandungi kadar gula yang tinggi yang membawa kepada risiko menghidap
penyakit kencing manis.
Makanan ringan amat berbahaya kepada kesihatan apatah lagi
apabila makanan ini selalu dimakan. Kajian yang pernah dijalankan kepada
200 pelajar sekolah mendapati lapan daripada 10 pelajar mengambil lemak
tepu berlebihan melalui makanan ringan. Lebihan lemak tepu yang
terdapat dalam makanan ringan akhirnya menyempitkan pembuluh darah lalu
menyebabkan penyakit darah tinggi terutamanya apabila umur seseorang
sudah meningkat. Kandungan kolesterol dan lemah tepu yang berlebihan
mendedahkan kita kepada serangan penyakit jantung.
Pada masa kini ibu bapa kerap menjadikan hidangan makanan
ringan sebagai lambang kasih sayang tanpa menyedari bahawa makanan
ringan adalah penyebab utama berlakunya peningkatan penyakit alahan dan
asma dalam kalangan kanak-kanak. Kanak-kanak yang kurang mengambil
sayur-sayuran, vitamin E, zat-zat logam, dan susu lebih mudah diserang
penyakit ini. Otak memerlukan glukosa untuk berfungsi dengan baik.
Namun, pemakanan makanan ringan yang yang mengandungi lemah berlebihan
akan menyekat peranan glukosa itu. Oleh itu, makanan ringan terbukti
merosakkan daya konsentrasi dan ingatan otak malah bukan makanan yang
sesuai untuk otak manusia.
Jangan terkejut jika dikatakan, minuman jenis kola
dicampurkan dengan sejenis dadah yang boleh membawa kepada ketagihan,
iaitu kafeina. Keenakan palsu yang dicipta pada rasa makanan ringan
telah mendorong masyarakat memakannya tanpa had. Peratusan kegiatan
keganasan dalam masyarakat yang semakin bertambah ada kaitannya dengan
pengambilan makanan ringan disebabkan kekurangan pengambilan omega-3
dalam diet pemakanan. Penyakit kemerosotan makula yang sering menyerang
perokok, kini juga menyerang peminat makanan ringan. Penagih makanan
ringan kemungkinan menjadi buta apabila berumur dalam lingkungan 55
tahun. Oleh sebab makanan ringan boleh mendatangkan keburukan,
pengambilannya seharusnya tidak digalakkan.
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada rencana, “Bahaya Makanan Ringan”
oleh Danial Zainal Abidin dalam Dewan Kosmik, April 2008sumber : http://zaidivilla.blogspot.com/2011/03/modul-pensuran-menguasai-teknik.html
No comments:
Post a Comment